“La majoria d’infants només coneixen el fet de gastar”, Lori Mackey, fundadora de Prosperity4Kids
Desafortunadament, la majoria dels nostres nens i nenes són, financerament parlant, analfabets. Són molt poques les ocasions que a casa o a l’aula es tracta aquest tema. Ni tan sols a l’àrea de matemàtiques.
L’educació financera pot ajudar a fer adquirir un hàbits que perduraran al llarg de tota la vida.
Amb els escenaris del “El viatge” i “El restaurant” intentem transmetre valors com la importància de l’estalvi i també ensenyar a portar una bona comptabilitat o organització financera; en definitiva, a afavorir que l’infant sigui un membre actiu en l’administració econòmica dins la família o en una suposada empresa dins de l'aula.
Per això us proposem la possibilitat d’escenificar algunes de les activitats a l’aula.
A educació infantil els alumnes estan acostumats a portar productes de casa per muntar “una botiga”: brics i caixes buides decoren els racons de l’aula simulant una botiga.
Els alumnes més grans poden organitzar-se en grups per muntar la seva pròpia empresa. Es pot fer aquesta activitat una tarda a la setmana per tal que aprenguin a desenvoluparar moltes de les estratègies bàsiques. O per què no muntar el restaurant per racons i que un grup per setmana escenifiqui una situació d’aprenentatge com la dels escenaris que han treballat a l’ordinador?
Com que l’ús de les activitats dels diferents escenaris no ha d’acabar a l’ordinador, deixem, doncs, que els alumnes inventin escenificant “els problemes” i aportin les solucions tot explicant com ho han fet; de ben segur ens serà una bona eina d’avaluació.
Objectius de l'educació financiera
(Font: http://www.federalreserveeducation.org/teachers/)
- Fomentar valors
- Ser honestos
- Tornar el “canvi" quan ens fan un encàrrec
- Pagar els articles que comprem en una botiga
- Ser responsables
- Donar explicacions a l’infant de per què li donem diners perquè els administri
- Tenir cura de les joguines que li deixen
- Donar les gràcies
- Pagar els deutes el dia en què s’ha compromès a fer-ho
- Tornar al seu propietari els diners i objectes que li han deixat en préstec
- Ser generosos
- Compartir les joguines amb els amics
- Compartir amb la família els diners
- Desenvolupar actituds emprenedores
- Trobar aprenentatges en els errors que comet
- Mostrar curiositat davant situacions desconegudes
- Generar idees sobre com obtenir diners de manera
adequada
- Desenvolupar actituds de prosperitat
- Agrair el que ens regalen
- Tenir cura de les joguines
- Utilitzar el que es té i gaudir-ne
- No comparar-se amb altres
- Promoure comportaments econòmics
- Trobar formes adequades de guanyar diners
- Comprendre que hi ha moltes maneres d'obtenir diners
- Valorar les diferents formes que fan servir les persones per guanyar diners
- Administrar adequadament els diners
· Estalviar un percentatge de qualsevol ingrés.que es rep
· Definir abans d’anar a comprar què es necessita i què es vol comprar
- Afavorir coneixements econòmics
- Desenvolupar coneixements procedimentals
- Saber omplir un xec.
- Saber com obrir un compte d'estalvis
- Aprendre coneixements teòrics
- Conèixer les diferències entre bitllets de diferent denominació
- Desenvolupar coneixements condicionals
- Identificar quan i a qui prestar i quan i a qui no prestar diners
- Desenvolupar processos de pensament financer
- Llegir un paràgraf d'un tema econòmic i poder explicar-lo amb les paraules pròpies
- Desenvolupar el pensament lògic
- Analitzar una conseqüència que pot tenir l'aplicació d'una llei financera
- Desenvolupar el pensament estratègic
- Triar, d’entre diverses alternatives d'estalvi, quina li produeix un interès més alt
- Desenvolupar el pensament creatiu
- Buscar alternatives per reduir la pobresa
La web 2.0 també ens aporta eines per administrar les nostres finances
Eines que permeten administrar de forma senzilla els ingressos i les despeses familiars:
Envieu-nos les vostres experiències a: info@ersilia.org