Material emprat a les presentacions (18 Mb)
En el marc de la normativa
europea, i d’acord amb la Llei de prevenció de riscos laborals,
la Generalitat de Catalunya, a través del Departament d’Ensenyament
i del Departament de Treball, Indústria, Comerç i Turisme,
ha endegat unes actuacions que tenen com a objectiu elaborar materials
didàctics que ajudin a desenvolupar la cultura preventiva entre
els nens i nenes de Catalunya, així com inculcar-los hàbits
i mètodes de treball segurs i sensibilitzar-los davant la defensa
de la pròpia salut i la de les persones que els envolten.
La
primera actuació es concreta en l’elaboració i difusió
de materials didàctics adreçats a l’alumnat d’educació
infantil i de primària de Catalunya. Aquesta etapa és molt
important per a l’adquisició d’hàbits i de normes
de conducta. Posteriorment es concretaran actuacions diverses, adequades
a altres etapes educatives.
La
societat en què vivim està cada vegada més sensibilitzada
envers la seguretat i la salut de les persones. Així, doncs, esperem
que aquest material faciliti l’assoliment d’una bona cultura
preventiva a casa, a l’escola i al carrer.
La cultura preventiva
S’entén per cultura preventiva la interiorització,
per part de qualsevol persona, d’un patró de conducta que
ha de regir les seves accions i decisions davant una situació potencial
de perill. La cultura preventiva passa per saber que la seguretat no és
ni una imposició ni una concessió; és un valor que
implica l’adquisició d’hàbits i actituds que
ens aporten confiança i que han de formar part de la nostra realitat
quotidiana.
Això s’ha d’educar. Els nens i nenes d’avui -adults
del futur- han de ser formats en aquest sentit per fer un pas endavant
en la reducció d’accidents.
Prevenir significa anticipar-se a possibles esdeveniments no esperats
i posar en joc els mitjans de què disposem per tal que, finalment,
no s’acabin produint.
Aquest aprenentatge ha d’iniciar-se amb casos propers a la realitat
dels nens i nenes, situacions comprensibles i perfectament versemblants
en el seu entorn habitual. Es tracta d’un procés en el qual
hem de tenir en compte diversos factors que tot seguit exposem:
Identificar - Una persona previnguda
sap veure on pot haver-hi un perill. Reconèixer situacions de perill
no ha de comportar cap bloqueig. El coneixement i la informació
donen seguretat i confiança per actuar.
Evitar o resoldre - La identificació
d’un determinat perill ha d’anar seguida forçosament
de solucions. Cal que tinguem clars els recursos que podem utilitzar en
cada cas perquè les respostes siguin segures i gairebé automàtiques.
Un hàbit i una actitud -
Cal observar l’entorn i reaccionar d’una manera intuïtiva.
És important adquirir la capacitat d’identificar els perills
sense haver d’estar permanentment alerta.
No badis! Obre els ulls! La prevenció des
de l’escola pretén inculcar hàbits
i actituds envers la prevenció dels perills que envolten la vida
quotidiana, amb la finalitat de crear una autèntica cultura preventiva
en tota la comunitat educativa.
Finalitat
dels materials
Els materials que presentem han estat elaborats a partir d’una
visió molt àmplia del concepte de risc. Aquests documents
recullen situacions de perill que es poden produir habitualment a casa,
a l’escola i al carrer: caigudes, ús d’instruments
punxeguts o tallants, males postures, etc. Hi ha d’altres situacions
relacionades amb l’ordre, l’organització, les relacions
i altres aspectes, que poden provocar esgotament, avorriment, desànim...
Conviden a actuar
El perill no ens ha de fer por si som capaços de prevenir-lo. L’objectiu
és donar a entendre clarament que la prevenció no ha de
significar inhibició; ha de comportar acció, precedida de
reflexió i acompanyada de les mesures necessàries per a
evitar-lo o disminuir-lo.
Un
ampli ventall de propostes amb un plantejament lúdic
Les activitats proposades són variades i diverses quant al format.
Els elements gràfics i les eines informàtiques hi tenen
un paper important. S’ha buscat un equilibri entre treball i diversió
que faci entendre la prevenció com una tasca important i necessària
però no pas feixuga. Es tracta d’un conjunt d’elements
útils al professorat. Les guies que els acompanyen proposen com
fer servir les activitats com a complement de la programació curricular.
Del
paper al joc telemàtic
Cada cicle de l’educació primària té
un conjunt propi que inclou fulls de treball per ser fets a l’aula,
jocs de taula, aplicacions multimèdia i jocs interactius accessibles
via Internet.
Carpeta amb guies d’activitats.
Hi ha una guia per a cada cicle de l’educació primària
(inicial, mitjà i superior), que inclou les orientacions i els
recursos per a desenvolupar les diferents activitats.
Carpeta
amb materials de treball.
Conté un conjunt divers de recursos (cartells, joc de taula “Ull
viu!”, adhesius…) necessaris per a desenvolupar les propostes
de treball. Cada objecte va codificat, de manera que és fàcil
d’identificar.
Joc
de cartes i de dòmino. Jocs participatius per a
identificar perills i preveure’ls.
Vídeos.
Conté dues cintes. Una té com a finalitat introduir en els
nens i nenes la necessitat de la prevenció; l’altra correspon
a un simulacre d’evacuació per tal d’il·lustrar
els consells que cal seguir en cas d’emergència.
Jocs
telemàtics interactius. Moltes de les activitats
estan plantejades per a ser realitzades totalment o parcial des del portal
educatiu edu365.cat. Es tracta de més de trenta aplicacions i jocs
interactius, alguns agrupats de manera temàtica, com és
el cas del joc de “L’acampada” o el de “La prehistòria”.
Conte
de les Tres Bessones.
Conte adreçat als nens i nenes d’educació infantil,
titulat Les Tres Bessones no baden. Les bessones viuen, en companyia dels
bombers, una aventura que gira a l’entorn del tema de la seguretat.
|