Llegir i descobrir

L'ocell de foc

Emili Teixidor

  • 6. Escriu la paraula a què pertany cada una d'aquestes definicions:

balada / cançó / trobador / poeta / sirventès / joglar / goliard / plany

Gènere poètic que expressa la reprensió moralitzadora, la polèmica, l'atac violent i la difusió d'ideologies religioses, polítiques i literàries.
Lament fúnebre (generalment dedicat al senyor que protegia al trobador)
Cançó per a cor i solista que situa el refrany intercalat amb la cobla
Vehicle d'expressió amorosa. Formada per cinc o sis cobles més una o vàries tornades
Cantava els versos que componia el trobador.
Autor de les poesies cultes en llengua vulgar. Redactava el text i componia la música
Aquell que componia en llatí.
Poeta vagabund que feia versos en llatí amb acompanyament musical. Gairebé no utilitzava mai la llengua vulgar en les seves composicions



  • 7. Realitza els tres exercicis següents:

     

  • 8. La novel·la és plena d'adjectius que ajuden a imaginar-nos com són les persones i els llocs de la història. Classifica'ls segons siguin d'una o de dues terminacions.

suau jove
alegre obert
panxut noble
valent difícil
lleial alt
calb arrufat

 


  • 9. Completa el quadre següent amb la flexió d'aquests adjectius:

roïna

dolços

roig

panxudes

pietosa

baixos

 

  • 10. Llegeix aquest poema que apareix a la novel·la i després comentes les preguntes que tens a sota del poema amb els teus companys i companyes.

    Ai vescomte de Peguera
    ple de mal i de quimera
    quina mort més trista us espera
    si de lladre fer carrera!

    Vescompte caragirat
    feu de lladre d'amagat
    a la cara rieu amable
    i a l'esquena sou un diable!

    Vescomte de Peguera,
    galàpet garriguer,
    rata de claveguera,
    criminal, bandoler,
    surt de la lludriguera
    sense careta, femer,
    i així veurem aclarit
    que el vescomte és un bandit.

    Miquel Martí i Pol

    • A qui va dirigit el poema? Qui és aquest personatge?
    • Quin final li pronostica l’autor? Per què?
    • Podries relacionar el contingut de la segona estrofa amb el que ha passat a la història?
    • Què li demana a la tercera estrofa? De quina manera ho fa? Amb quin objectiu?
    • Amb quin gènere de la lírica medieval el relaciones? Per què?
    • Fes una anàlisi mètrica del poema: nombre de versos, d’estrofes, síl·labes de cada vers, tipus de rima...
  • 11. Intercanvia impressions amb els teus companys sobre:

    • El final és el que esperàveu que passaria?
    • El recomanaríeu a altres amics i amigues?
    • Busqueu un final alternatiu i escriviu-lo.