Guimerà
no fou mai un revolucionari, però sí un apassionat
i algú que arrossegà tota la vida la ferida dels
seus orígens. Això el va fer molt sensible a les
injustícies i al món dels marginats. Va néixer
a Tenerife el 1845, on el seu pare havia marxat a fer negocis.
La parella no s'havia casat i el noi va ser
registrat com a fill de pares desconeguts. Aquest element autobiogràfic conjugat amb els principis romàntics definiran la nòmina d'herois que protagonitzen la producció teatral de l'autor.
La família tornà a Catalunya,
els seus pares es van casar i s’instal·laren al Vendrell.
Entre els 17 i els 25
anys, patí una greu crisi: s'enamorà de Maria Rubió,
una noia del Vendrell que no el va correspondre. Aquest fet i la mort de la seva mare l'afectà profundament.
A Barcelona, un grup d’amics el
va convidar als Jocs Florals de 1870; Guimerà en va quedar
molt impressionat. Es decidí a escriure i a fer-ho en català. Amb només 32 anys, guanyà els tres premis
dels Jocs Florals.
Guimerà se sentí atret pel teatre i va començar
a escriure’n seguint el model més de moda: la tragèdia
romàntica. Gal·la Placídia, la seva
primera peça, es va estrenar el 1879. Després, Mar i cel, La filla
del mar i Maria Rosa, drames de caire més realista.
El 1895 va ser escollit president
de l’Ateneu Barcelonès i hi féu un discurs
d’entrada en català que revolucionà l’ús
de la llengua en els ambients culturals.
Per les mateixes dates, Guimerà va estrenar Terra
baixa a Tortosa i a Barcelona el 1897, la fita més
important del teatre català modern, la seva obra més
representativa, una de les més representades i, sens dubte,
l’obra més madura del seu autor.
Guimerà hi planteja l’antagonisme entre la terra
alta i la terra baixa. La primera és una arcàdia,
un paradís, que produeix homes purs i ingenus com el pastor
Manelic. La terra baixa, en canvi, és el món real,
el de la massa i la ciutat, una Babel corrompuda on els homes
ja no se senten germans.
Imatge cedida pel Grup de Teatre
de Roses