INTRODUCCIÓ
Es tracta d'activitats programades per a alumnes de cicle mitjà i superior. L’escenari del projecte és una restaurant que els alumnes han de gestionar: fer-se càrrec de la caixa, organitzar el magatzem, fer inventari, planificar comandes, analitzar la comptabilitat del mes i portar el negoci en general. Els alumnes han d'efectuar una sèrie d'operacions - sumes, restes, multiplicacions i divisions - per resoldre alguns problemes.
L'activitat està organitzada per diferents escenaris seqüenciats per dificultat.
EL RESTAURANT |
PROCESSOS I CONTINGUTS: numeració i càlcul/relacions i canvi
PRIMÀRIA 2n i 3r cicles
|
PROCESSOS |
- Processos específics per desenvolupar
|
- Resolució de problemes
- Raonament i prova
- Comunicació i representació
- Connexions
|
CONTINGUTS |
- Comprensió dels nombres, de les seves formes de representació i del sistema de numeració en el qual s'expressen
- Comprensió dels significats de les operacions i de les relacions que hi ha entre elles
- Comprensió de la funcionalitat del càlcul i l'estimació
- Comprensió i anàlisi dels patrons i relacions de canvi
- Ús de models i expressions matemàtiques per representar les relacions
|
- Comprensió dels nombres, de les seves formes de representació i del sistema de numeració
- Ús del llenguatge verbal, gràfic i simbòlic per representar els nombres
- Reconeixement dels nombres en situacions qüotidianes
- Ús dels nombres naturals per resoldre problemes dins de contextos significatiu.
- Ús de diferents models per comparar i relacionar nombres
- Comprensió del significat de les operacions i de les relacions entre elles
- Ús de la calculadora
- Ús de models i expressions matemàtiques per representar les relacions
- Lectura i escriptura de frases matemàtiques
- Reconeixement de situacions relacionades amb la suma, la resta, la multiplicació i divisisó
- Reconeixement dels nombres en situacions quotidianes. Ús dels nombres naturals per resoldre problemes dins de contextos signficatius
- Comparació de nombres
- Utilització de l'abac per a multiplicar i dividir
- Situació dels nombres sobre la recta: anterior i posterior
- Estimacions sobre la recta
- Ús del sistema monetari en contextos reals
- Interpretació dels nombres com a identificadors en situacions properes
- Comprensió dels diferents significats de la suma, la resta, la multiplicació i la divisió amb nombres naturals i de la relació que hi ha entre l'una i l'altra (relació entre la suma i la multiplicació)
- Inici en l'elaboració d'estragègies de càlcul mental
- Estimacions dels resultats de multiplicacions i divisions dins de la recta
- Ús de les TIC per desenvolupar el càlcul i per explorar els nombres i les operacions.
- Descripció de canvis qualitatius i quantitatius en dues situacions
- Ordenació numèrica
- Representació numèrica de forma verbal i gràfica
- Lectura i escriptura de frases matemàtiques
- Modelització gràfica de situacions relacionades amb la multiplicació i divisió
|
CONNEXIONS
(Transversalitat) |
· Connexions amb altres àrees |
- Àrea de llengües:
- Comunicació oral de coneixements i processos matemàtics duts a terme (càlcul i resolució de problemes)
- Utilització d'un llenguatge matemàtic adequat utilitzant la nomenclatura per a la suma, la resta, la multiplicació i la divisió
-
Àrea del coneixement del medi natural i social:
- Entendre el paper social de les operacions bàsiques en la vida quotidiana
- Interès per resoldre les activitats de manera autònoma
- Entendre la necessitat de resoldre problemes per entendre el món que ens envolta tant a l'escola com a fora de l'escola
- Conscienciació de la importància de conèixer les operacions bàsiques a la vida diària: suma, resta, multiplicació i divisió
- TAC:
- Utilització correcta de l'aplicació i valoraació de l’ús per assolir competències pròpies per a l'eda.
|
OBJECTIUS DIDÀCTICS GENERALS DE L'ESCENARI
- Coneixer l'ús del sistema monetari: l’euro i els cèntims
- Escriure nombres amb decimals
- Sumar i restar nombres decimals
- Estimacions del producte i la divisió en una recta
- Resoldre multiplicacions i divisions
- Arrodonir i estimar multiplicacions
- Llegir i entendre l’enunciat
- Comparar nombres: menor, igual o major
- Configurar lliurement multiplicaions i divisions
- Generar preguntes relacionades amb una situació-problema
- Desenvolupar estratègies de resolució i verificar la validesa de les solucions
- Obtenir, interpretar i generar informació amb contingut matemàtic
- Utilitzar les tècniques matemàtiques bàsiques (per comptar, operar, mesurar, situar-se a l’espai i organitzar i analitzar dades) i els instruments (calculadora, àbac)
- Introduir-se en la noció de mitjana aritmètica
- Realitzar divisions amb l'àbac
- Utilitzar la calculadora
- Comunicar oralment els coneixement i processos matemàtics duts a terme
- Interpretar el diner com a valor de canvi
CONTINGUTS GENERALS
- Coneixement i ús del sistema monetari: l’euro i els cèntims
- Ús de propietats numèriques per recollir, descriure i interpretar dades
- Comprensió dels diferents significats de la multiplicació i divisió amb nombres naturals i de la relació que hi ha entre elles
- Identificació i ús de les operacions inverses: suma i resta; multiplicació i divisió
- Exploració de les propietats de les operacions
- Automatització de taules de multiplicar
- Estimació dels resultats de les operacions amb nombres naturals
- Realitazció de multiplicacions i divisions amb l'àbac
- Estimacions sobre la recta
- Ús de la calculadora
- Lectura, interpretació i utilització de diverses representacions de dades
- Lectura i interpretació de dades estadístiques i de gràfics
- Introducció a la noció de mitjana aritmètica
- Interpretació del diner com a valor de canvi
- Destresa amb l'àbac
- Resolució de problemes
- Raonament i prova
- Desenvolupament d'estratègies
- Descripció de canvis qualitatius i quantitatius entre dues situacions
- Ús de la calculadora
- Comprensió del significat de les relacions
- Comunicació oral de coneixements i processos matemàtics duts a terme (càlcul i resolució de problemes)
- Ús del llenguatge verbal per interpretar
COMPETÈNCIES BÁSIQUES (transversals)
- Competència en el coneixement i interacció amb el món físic
Com a instrument d'anàlisi de la realitat d'un negoci, en aquest cas un restaurant.El desenvolupament del raonament matemàtic i l’argumentació i la resolució de problemes relacionats amb el món físic, contribueixen de manera directa a l’adquisició d’aquesta competència.
- Competència en el tractament de la informació i competència digital.
Molta de la informació que rebem conté elements matemàtics, nombres, formes i mesures, expressats de manera diversa, el coneixement dels quals és necessari en aquesta competència. També els continguts del bloc “Estadística i atzar”, i la utilització d’ordinadors i calculadores estan relacionats amb l’adquisició d’aquesta competència.
- Competència en autonomia i iniciativa personal.
Plantejar i resoldre qüestions i problemes matemàtics i tots el processos associats a aquesta activitat (planificació, recerca d’estratègies, validació de solucions i contrast amb les dels altres.
- Competència per aprendre a aprendre
Desenvolupar, entre d’altres, capacitats relacionades amb la presa de decisions i el sentit crític, la creativitat i la sistematització, l’esforç i la constància, la síntesi i la generalització.
- Competència en comunicació lingüística.
Aportar el coneixement d’un llenguatge específic, necessari en el desenvolupament de les ciències i en la resolució de molts problemes quotidians.
- Competència en expressió cultural i artística.
Creació d'alguns dels escenaris a l'aula.
- Competència social i ciutadana.
El treball en grup, entès com un treball de cooperació, i l’acceptació de les idees dels companys i de les diferents estratègies emprades en la realització d’un càlcul, d’una mesura o en el procés de resolució d’un problema.
CRITERIS D'AVALUACIÓ
- Coneixer les taules de multiplicar
- Utilitzar correctament l'àbac
- Saber comunicar oralment els coneixement i els procesos
- Resoldre correctament els problemes
TEMPORITZACIÓ
Durada aproximada d’aquesta unitat didàctica: 15 hores
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ESCENARI 1 "Fer de caixer o caixera "
Objectius didàctics
Encarregar-se de la caixa - Treball amb euros
- Conèixer les monedes d'euro
- Sumar imports de monedes
- Escriure el nombre de cèntims que expressa el text
- Escriure el valor de les monedes en euros i cèntims
- Sumar els preus dels productes
- Tornar correctament el canvi
- ÀBAC. Fer divisions
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ESCENARI 2 "Organitzar el magatzem i realitzar un inventari "
Objectius didàctics
- Contestar preguntes en grup-classe
- Calcular les existències del productes del magatzem
- Multiplicacions
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ESCENARI 3 "Planificar les compres"
Objectius didàctics
- Contestar preguntes amb el grup-classe
- Calcular les existències
- Divisions de dues xifres
- Resoldre problemes
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ESCENARI 4 "Planificar les compres. Multiplicacio i divisió "
Objectius didàctics
- Contestar preguntes amb tot el grup classe
- Problemes d'aproximació
- Multiplicacions i divisions
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ESCENARI 5 "Multiplicacions avançades"
Objectius didàctics
- Averiguar el resultats de l'empresa fent operacions de suma i resta de nombres grans
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ESCENARI 6 "Divisons avançades"
Objectius didàctics
- Divisions de dues xifres
- Mitjana aritmetica
- Configuracions lliures de divisions de 3 xifres
- Estimacions lliures a la recta Tasca
- Discutir en grup
- Conèixer els guanys de l'empresa
» Consulteu també “Orientacions per a l'Educació Financera”