A
Itàlia, durant el Renaixement,
fa uns cinc-cents anys, va sorgir un moviment teatral, no religiós,
que s'anomenà la Commedia dell'Arte. Feia servir mitja màscara
i d'actors ja hi havia homes i dones. Els personatges de les obres
eren sempre els mateixos i improvisaven les històries a partir
d'uns guions molt senzills (cannovacio, en italià, o canemàs,
en català). Els actors -acròbates, músics i oradors- feien servir
sobretot la imaginació, l'enginy i... la improvisació.
Un dels personatges més coneguts és l'espavilat Arlequí,
del qual tots n'heu sentit a parlar o l'heu vist dibuixat en molts
llocs. D'altres de força coneguts són l'avariciós Pantalone,
l'innocent Dottore, l'arrogant Capitano i la dolça i enamoradissa
Colombina.
De
mica en mica, el teatre va anar deixant l'ús de les màscares i
els actors i les actrius van fer servir la cara per expressar
sentiments. Des d'aleshores, el maquillatge fa, moltes vegades,
la funció de les màscares.
D'altra banda, la tradició del maquillatge com a màscara és molt
antiga a l'Orient. L'òpera xinesa i el teatre
no japonès ja el feien servir molts segles
enrere. Els colors i la forma representaven el caràcter del personatge.
El negre, per exemple, representava l'honestedat, i el blau, el
coratge; els maquillatges asimètrics es reservaven per als dolents.
En aquestes tradicions teatrals, l'escenari, totalment buit de
decorats o escenografia, feia ressaltar el maquillatge i el vestuari
de l'actor.