Omet navegació

Coneixent les dissolucions

Agrupament: individual

Les dissolucions formen part del nostre dia a dia, però... sabem reconèixer-les? Us proposem un joc per esbrinar si som capaços d'identificar dissolucions que habitualment veiem al nostre entorn.

Cliquem aquí per obrir l'activitat amb la pantalla completa.

Quantes n'hem identificat? Hem reconegut què són les monedes? Hem dubtat d'alguna? Ens ha sorprès que alguna substància sigui una dissolució?

Segur que en finalitzar aquesta secció les endevinarem totes i no dubtarem en identificar les dissolucions. COMENCEM!

Què és una dissolució?

Una DISSOLUCIÓ és una mescla homogènia formada per dos o més components:

  • El dissolvent és el component que es troba en major proporció.
  • El solut és el component que es troba en menor proporció.

En una dissolució pot haver-hi més d'un solut.

Dissolució = dissolvent + solut (s)

Aprenem amb imatges

La imatge següent ens mostra els components d'una dissolució:

El component minoritari és el solut, i el component majoritari, el dissolvent. La unió de solut i dissolvent formen la dissolució.

Aprenem amb un vídeo

Cliquem la imatge per visualitzar un vídeo breu que explica el concepte de dissolució:

Comprovem el que hem après

Comprovem si sabem què són els conceptes de solut, dissolvent i dissolució. Si fem clic a la imatge, s'obrirà una activitat. Tenim 5 minuts per contestar correctament les quatre preguntes que ens proposen. Si la resposta és incorrecta, apareixerà el símbol "x" i, si és correcta, "¡¡".

Imatge del banc d'imatges de emtic

Tipus de dissolucions

Agrupament: en equip

En una dissolució, tant el solut com el dissolvent poden trobar-se en els diferents estats físics (sòlid, líquid i gas). L'estat de la dissolució serà l'estat del component majoritari, és a dir, l'estat d'agregació del dissolvent.

Respecte a l'estat d'agregació en el qual es poden presentar les dissolucions, existeixen diferents tipus, els quals estan recollits en la següent imatge interactiva. Si fem clic a les icones, s'obrirà una finestra explicativa que inclou el tipus de dissolució i alguns exemples.


Si fem clic al "QUADRE RESUM" de la imatge interactiva, veurem una taula amb la informació sobre els tipus de dissolucions segons l'estat d'agregació. Podem descarregar aquesta taula a l'enllaç "Quadre resum".

Ara ens toca informar-nos sobre algunes substàncies que ens són familiars. Partim d'una llista de dissolucions, i EN EQUIP haurem d'identificar els soluts, els dissolvents, els seus estats d'agregació... per elaborar l'informe "Quina dissolució és?".

Les dissolucions al nostre menú

 Agrupament: Individual

Al nostre menú diari hi trobem dissolucions, des de l'esmorzar fins a l'aigua mineral que bevem. Vegem-ne alguns exemples:

El cafè amb llet o la llet amb cacau, el nostre esmorzar, són dues dissolucions, formades per un solut i un dissolvent.

  • El cafè amb llet l'hem preparat afegint una mica de llet al cafè, de manera que el component majoritari és el cafè, el dissolvent, i el que es troba en menor proporció és la llet, el solut. Tant el solut com el dissolvent són líquids i, per tant, la dissolució també és líquida.
  • La llet amb cacau la preparem afegint una cullerada de cacau a la llet. El component minoritari és el cacau, el solut, i el majoritari és la llet, el dissolvent. En aquest cas, el solut és sòlid mentre que el dissolvent és líquid, de manera que dona com a resultat una dissolució líquida.

Respecte al menjar, un clàssic dels nostres menús és la sopa, que ens agradi o no, ens l'hem de menjar. Vegem, en el següent vídeo, per què la sopa és una dissolució.

Sabent que les dissolucions estan presents en els nostres menús, INDIVIDUALMENT escollirem el menú d'un dia de la setmana a casa nostra: esmorzar, dinar i sopar. Hem d'identificar les dissolucions de cada un d'aquests àpats i reconèixer-ne el dissolvent i, almenys, un solut. Utilitzarem la fitxa "Les dissolucions al meu menú"

Diari d'aprenentatge

Agrupament: individual

Al Diari d'aprenentatge del nostre portafolis individual farem una nova entrada titulada "Esmorzes cacau o cafè?". L'escriurem al nostre quadern de classe o en un document de Google Drive. Utilitzarem la plantilla "Qüestionari d'autoavaluació".

Serà avaluat al llarg del procés i en finalitzar. Per avaluar-lo, el professor o professora utilitzarà la "Rúbrica del Diari d'aprenentatge".

En el botó "Redactem l'entrada" hi tenim algunes orientacions per escriure-la.