Omet navegació

Planifiquem

El treball d'aquesta seqüència didàctica està organitzat en TASQUES. En aquestes tasques revisarem conceptes bàsics, farem activitats i utilitzarem simuladors per aplicar i comprendre els coneixements adquirits.

  • Crearem diferents productes per explicar el treball realitzat, els quals seran avaluats a partir de rúbriques.
  • Recollirem tota la informació en un portafolis individual i en un altre d'equip, els quals tindran un apartat per a cada tasca.
  • Utilitzarem un Diari d'aprenentatge que ens permetrà revisar el nostre treball i recollir els progressos i les dificultats.

Com ens agrupem?

Treballarem:

  • Individualment per dur a terme algunes activitats en concret i per reflexionar sobre el nostre treball al final de cada secció, en l'apartat denominat "Diari d'aprenentatge". Les tasques individuals venen marcades amb la següent icona:

Actividad individual

SVG Silg con licencia CC0

  • En parelles farem algunes de les activitats, sigui amb el company amb qui ens seiem o formant parella amb qui ens indiqui el nostre professor. Les tasques en parelles estan marcades amb la següent icona:

  • En equips de fins a quatre membres, procurant que els nois i noies estiguin barrejats, farem treballs experimentals, de buscar i seleccionar informació, d'investigar... Ens podem agrupar per afinitat amb companys en concret o seguint la pauta que marqui el nostre professor o professora. Les activitats que de treball col·laboratiu en equip estaran marcades amb la següent icona:


Actividad en equipo

  • També podem treballar en gran grup per fer les posades en comú a la classe.

Treballar en equip no és només seure'ns amb altres companys i repartir-nos les tasques. Per ser un equip, és important que tinguem clars aquests PRINCIPIS:

  • Els equips tenen com a objectiu aprendre junts, més i millor.
  • Tots els membres de l'equip som imprescindibles i tenim alguna habilitat en especial.
  • Els acords s'establiran per consens.
  • Cada membre de l'equip té un rol amb una responsabilitat que ha de complir (es pot escriure un compromís i firmar-lo), perquè l'èxit del grup dependrà d'això. Per exemple, un pot ser el portaveu, un altre, el responsable del material, un altre el qui busca la informació... És convenient que aquests rols rotin entre els membres, és a dir, en una activitat o dues tindrem el mateix rol, però en d'altres n'assumirem un altre. D'aquesta manera, coneixerem en què consisteix cada responsabilitat.
  • Escollirem un nom d'equip i farem un logotip o un dibuix que ens representi.
  • Utilitzarem la "Plantilla per organizar l'equip", que personalitzarem amb les nostres dades i amb els acords establerts.

Portafolis digital o tradicional?

Guardarem tots els materials que creem al llarg de la seqüència didàctica en el PORTAFOLIS EDUCATIU corresponent, que pot ser:

Portfolio educativo
Manfredsteger. Portfolio ( CC0 )
  • Portafolis tradicional: podem utilitzar un arxivador o carpeta personal on anirem guardant, ordenadament, els productes que anem fent al llarg de la seqüència. En aquest cas, cada un de nosaltres tindrà el seu arxivador i guardarà una còpia impresa dels documents.

  • Portafolis digital: si disposem d'un compte de Google Suite (Educarex) o de Google, és preferible que el portafolis sigui digital. Si no és així i en voleu un, podeu crear-lo seguint les indicacions "Com crear un compte de Google".

    Els avantatges són nombrosos, entre els quals destaquen:

    • Podem accedir al portafolis des de qualsevol lloc amb connexió a Internet.
    • Podem treballar col·laborativament en els documents.
    • El professor pot accedir als documents per veure els nostres progressos i afegir-hi suggeriments, ajudes, etc.

Com treballarem?

  • Completarem els documents i plantilles proposats en les diferents activitats.
  • Crearem els nostres documents col·laboratius i els compartirem amb el docent.
  • Organitzarem i guardarem aquests documents al nostre portafolis.

Pel que fa als arxius enllaçats al llarg de la seqüència (documents de suport, plantilles, rúbriques, etc.), podem:

  • Visualitzar-los i descarregar-los al nostre equip, sense necessitat d'identificar-nos amb el nostre compte de Google, per treballar desconnectats.
  • Duplicar-los, és a dir, crear una còpia editable que s'emmagatzemarà al nostre compte de Google Drive per treballar en línia si ens identifiquem amb el nostre compte de Google. S'il·lustren les dues opcions en la següent presentació.
Vegeu la presentació amb pantalla completa

En la secció "Recursos i ajuda", situada al menú principal, tindrem accés a totes les activitats i tasques que componen la seqüència didàctica, enumerades i amb enllaços a diferents documents de suport, plantilles, rúbriques, tutorials, eines, enllaços... que necessitem per dur-les a terme.

Com s'avalua?

Juntament amb el nostre professor i companys, serem els protagonistes de la nostra avaluació, que serà el resultat de:

  • El portafolis individual i el d'equip, que li serviran al docent per avaluar el que hem après i els productes que hem creat.
  • Qüestionaris d'autoavaluació amb l'objectiu de valorar el que hem après, i els nostres assoliments i dificultats. També s'inclou el Diari d'aprenentatge, on escriurem al final de cada secció o bloc d'activitat i serà avaluat pel professor o professora amb la rúbrica corresponent
  • Les rúbriques de les tasques, a més de servir perquè el professor ens avaluï, seran el nostre punt de partida per enfocar bé el nostre treball.
  • El professor valorarà com ha funcionat el nostre equip utilitzant la "Rúbrica de funcionament de l'equip".
  • El nostre equip reflexionarà sobre el seu funcionament mitjançant el "Qüestionari d'autoavaluació de l'equip".

Un portafolis és una col·lecció de documents dels diferents treballs fets per l'alumne que demana esforç, progrés i assoliments. És una forma d'avaluació que permet monitorar el procés d'aprenentatge tant pel professor com per l'alumne.

Diari d'aprenentatge

Agrupamiento:
Individual

El Diari d'aprenentatge és un instrument per reflexionar INDIVIDUALMENT i després compartir-lo amb els altres, si és necessari.

  • Dedicarem entre 8 i 12 minuts a la reflexió, que es fa per escrit.
  • Les entrades del nostre Diari d'aprenentatge seran documents de text creats al nostre portafolis tradicional o digital individual, creat en el Google Drive utilitzant les plantilles que ens proporcionin.
  • Serà avaluat al llarg del procés i en finalitzar. Per avaluar-lo, el professor utilitzarà la "Rúbrica del Diari".

Diario

Farem la primera entrada del Diari utilitzant la plantilla "Qüestionari d'autoavaluació inicial".

Un cop completat, l'arxivarem a la subcarpeta "Diari d'aprenentatge" del nostre portafolis.

Al botó "Redactem la primera entrada" hi trobarem algunes preguntes que ens poden orientar per a la reflexió individual.