Omet navegació

Guia didàctica

Recurs Educatiu Obert del projecte CREA de la Conselleria d'Educació i Treball de la Junta d'Extremadura.

Àrea i curs: Física i Química de 2n i 3r ESO. També és d'interès per a l'àmbit cientificomatemàtic del Programa de Millora de l'Aprenentatge i del Rendiment (PMAR).

Currículum de referència. Es treballen els objectius i continguts relacionats amb el currículum oficial de la matèria de Física i Química de primer cicle de l'ESO (R. D. 1105/2014) i amb l'ordenació i el currículum de l'ESO per a la comunitat autònoma d'Extremadura (Decret 98/2016).

  • Bloc I: L'activitat científica.
  • Bloc II: La matèria.

La seqüència didàctica està organitzada en seccions i al final de cada una d'elles hi apareix un apartat titulat "Diari d'aprenentatge", en el qual es proposa a l'alumne omplir un qüestionari d'autoavaluació amb la intenció que reflexioni sobre el seu procés d'aprenentatge.

Planifiquem

  • Es tracta d'activitat d'organització del treball individual i en equip, creació de portafolis i explicació de la manera de treballar.
  • Qüestionari inicial: reflexió sobre els objectius de la seqüència didàctica i expectatives de l'alumnat davant el treball que se li presenta.

Coneixent les dissolucions

En aquesta secció s'hi introdueix un joc interactiu que serveix de punt de partida per saber si identifiquem les dissolucions.

  • Explicació de les mescles homogènies, les dissolucions, mitjançant textos i imatges.
  • Presentació interactiva dels diferents tipus de dissolucions segons el solut i el dissolvent.
  • Anàlisi de les dissolucions de l'esmorzar, de manera que els alumnes aprenguin a identificar, en el seu entorn, les mescles i els seus components.

Concentració

  • Explicació amb text i imatges del concepte de concentració, la classificació de les dissolucions segons la concentració i els aspectes que afecten la solubilitat.
  • Exemples quotidians que mostren com és de rellevant la concentració d'una dissolució.
  • Simulador de concentracions, que permet veure com varia la concentració quan es modifica la quantitat de solut o de dissolvent.
  • Exercicis autocorregibles sobre les diferents maneres d'expressar la concentració.

Al laboratori!

  • Posada en pràctica dels coneixements sobre les dissolucions i la concentració.
  • Preparació d'una dissolució al laboratori a partir de la concentració.
  • Preparació d'una dissolució al laboratori amb una concentració determinada.
  • Elaboració de l'informe de la pràctica.

Objectius, continguts, competències i temporalització

Objectius didàctics

  • Potenciar l'autoaprenentatge, l'autonomia i la iniciativa personal mitjançant l'anàlisi de dades i l'ús de les noves tecnologies, així com una expressió adequada i la comprensió lingüística dels conceptes treballats.
  • Reconèixer els diferents tipus de mescles en l'entorn; en particular, distingir les dissolucions presents en els éssers vius i en productes d'ús quotidià.
  • Distingir el dissolvent i el solut o soluts e dissolucions diverses de l'entorn i classificar les dissolucions d'acord amb els estats d'agregació dels seus components i segons la proporció relativa de solut(s) i dissolvent.
  • Calcular la concentració d'una dissolució en grams per litre, % en massa i % en volum.

Continguts

  • Dissolucions.
  • Tipus de dissolucions.
  • Dissolucions d'especial interès.
  • Concentració d'una dissolució.
    • grams per litre.
    • % en massa.
    • % en volum. Expressions de concentració:

Competències

Comunicació lingüística

-Conèixer els termes relacionats amb la diversitat de la matèria.

-Anomenar el material propi del laboratori escolar de química.

-Elaborar els informes amb vocabulari i expressions adequades, entenent la importància de la terminologia científica.

-Explicar amb rigor científic i claredat els procediments que se segueixen per separar mescles.

-Expressar idees i explicar conceptes relacionats amb els continguts de la unitat.

Competència matemàtica i competències bàsiques en Ciència i Tecnologia

-Identificar les diferents formes en les quals es troba la matèria.

-Adquirir la noció de ciència com una activitat col·lectiva en contínua evolució.

-Reconèixer els diferents tipus de dissolucions.

-Conèixer alguns dels elements propis del laboratori de química i el seu ús.

-Utilitzar correctament les magnituds bàsiques i les derivades.

-Manejar els múltiples i submúltiples de les unitats que inclou el Sistema Internacional d'Unitats.

-Fer càlculs relacionats amb les concentracions de les dissolucions.

Competència digital

- Investigar sobre els continguts de la unitat a les fonts bibliogràfiques i a Internet.

- Organitzar i expressar la informació convenientment.

Aprendre a aprendre

- Fer esquemes i resums relatius a la diversitat de la matèria i als mètodes de separació.

Competències socials i cíviques

- Reconèixer la importància de la ciència a la societat tecnològica en la qual vivim i el molt que ha aportat i aporta al desenvolupament social i al benestar de les persones.

Sentit d'iniciativa i esperit emprenedor

- Desenvolupar l'interès per la ciència i per buscar l'explicació de fenòmens quotidians.

- Aplicar el mètode científic en la cerca d'explicacions per a diversos fenòmens.

- Indagar eficaçment en diferents fonts d'informació per trobar dades o informació qualitativa de caràcter científic.

Temporalització

La temporalització és una orientació aproximada, ja que dependrà del ritme d'aprenentatge de l'alumne i dels interessos i activitats que es vagin plantejant. Estimem un total de 9 sessions, la distribució de les quals pot ser:

  • Tasques inicials
    • Planifiquem: 1/2 sessió
  • Tasques de desenvolupament
    • Secció 1: 1 i 1/2 sessions
    • Secció 2: 2 sessions
    • Secció 3: 1 sessió

Avaluació de la seqüència didàctica

Criteris d'avaluació

  • Desenvolupar petits treballs d'investigació en els quals es posi en pràctica l'aplicació del mètode científic i la utilització de les TIC.
  • Identificar sistemes materials, com substàncies pures o mescles, i valorar la importància que tenen i les aplicacions de mescles d'especial interès.

Estàndards d'avaluació

  • Realitza petits treballs d'investigació sobre algun tema objecte d'estudi aplicant el mètode científic, i utilitzant les TIC per a la cerca i selecció d'informació i presentació de conclusions.
  • Participa, valora, gestiona i respecta el treball individual i en equip.
  • Identifica el dissolvent i el solut en analitzar la composició de mescles homogènies d'especial interès. Classifica les dissolucions d'acord amb l'estat d'agregació del dissolvent i soluts, i amb la proporció soluts/dissolvent.
  • Du a terme experiències senzilles de preparació de dissolucions, descriu el procediment seguit i el material utilitzat, determina la concentració i l'expressa en grams per litre.

Instruments d'avaluació

Encara que serà el docent (heteroavaluació) l'encarregat de donar una qualificació al final de la seqüència didàctica tenint en compte les dades objectives recollides al llarg de la seqüència a través de diversos instruments d'avaluació, l'alumnat també durà a terme l'avaluació a través de diversos qüestionaris d'autoavaluació i de coavaluació.

L'avaluació, plantejada d'aquesta manera, està orientada a valorar tant els productes com els processos, així com la reflexió sobre el propi aprenentatge. Per fer-ho, es proposen diferents tipus d'instruments, amb finalitats i característiques diferenciades, i en diferents moments:

a) A l'inici del procés: es planteja una valoració dels coneixements previs i necessitats de l'alumnat mitjançant un qüestionari d'autoavaluació inicial que s'inclou al Diari d'aprenentatge.

b) Durant el procés:

  • El portafolis d'equip: en format analògic o digital, serà el que contindrà les tasques dutes a terme en equip de manera cooperativa.
  • El portafolis individual, que podrà ser digital (mitjançant la creació de carpetes al Google Drive) o analògic (carpeta o arxivador tradicional), i servirà a l'alumne per recopilar les tasques dutes a terme.
  • Qüestionaris d'autoavaluació al llarg del procés: inclosos en algunes activitats i en el Diari d'aprenentatge al final de cada secció amb l'objectiu que els alumnes valorin el que han après, i els seus assoliments i dificultats.
  • Rúbriques d'avaluació: associades a diferents tasques, serveixen al docent per valorar el grau de consecució de determinades destreses associades a la seva realització, i a l'alumnat com a orientació per enfocar el seu treball de manera adequada.

c) Al final del procés es proposen els següents instruments:

  • El qüestionari d'autoavaluació final: inclòs en el Diari d'aprenentatge per tal que l'alumne faci una valoració global del procés i del propi aprenentatge.
  • El qüestionari d'autoavaluació final de l'equip.
  • Una rúbrica per tal que el docent valori de manera global el funcionament de l'equip.
  • Una rúbrica per tal que el professor valori el Diari d'aprenentatge.