Omet navegació

Ens organitzem

El treball d'aquesta seqüència didàctica està organitzat en tasques, en cada una d'elles revisarem conceptes bàsics, farem activitats i durem a terme experiments per aplicar els coneixements adquirits.

  • Crearem diferents productes per explicar el treball realitzat (presentacions, cartes digitals, informes...), que serà avaluat mitjançant rúbriques.
  • Recollirem tota la informació en un portafolis individual i en un altre d'equip. Cada portafolis tindrà un apartat per a cada tasca.
  • Utilitzarem un diari d'aprenentatge que permetrà revisar el nostre treball i recollir els progressos i les dificultats.

Activitat 1. Per començar

Si utilitzem un portafolis digital, l'adequat és tenir comptes de correu electrònic que ens permetin treballar col·laborativament; els comptes de Google són una bona opció. Ho tenim tot explicat amb detall en els següents apartats.

Ara tu, ara en equip...

Farem activitats individualment i en equips de quatre persones. La distribució dels equips la decidirem nosaltres i el nostre professor.

Treballar en equip no és seure amb tres companys i repartir-nos la tasca. Per ser un equip és important que tinguem clars aquests principis:

  • Els equips tenen com a objectiu aprendre junts.
  • Tots els membres de l'equip són imprescindibles.
  • Els acords es prendran per consens.
  • Cada membre de l'equip té un rol amb una responsabilitat que ha de complir (es pot escriure un compromís i firmar-lo), perquè l'èxit de l'equip dependrà d'això. Per exemple, un pot ser el portaveu, un altre el responsable del material, un altre el cercador d'informació... És convenient que aquests rols rotin entre tots els membres; això és, en una activitat o dues tindrem el mateix rol, però en unes altres n'assumirem un altre. Així, coneixerem en què consisteix cadascun dels rols.
  • Escollirem un nom d'equip i farem un logotip o dibuix que ens representi.
  • Utilitzarem un diari d'aprenentatge que permetrà revisar el nostre treball i recollir els progressos i les dificultats.

El nostre portafolis

Guardarem tots els materials que creem al llarg de la seqüència didàctica al portafolis corresponent, que pot ser:

  • Analògic: podem utilitzar un arxivador o una carpeta personal en la qual anirem guardant, de manera ordenada, els productes que anem fent al llarg de la seqüència. En aquest cas, cada un de nosaltres tindrà el seu arxivador i guardarà una còpia impresa dels documents.
  • Digital: si disposem de compte de Google Suite (Educarex) o d'algun altre compte de Google, és més convenient que el portafolis sigui digital; si no és així, el podem crear seguint aquestes indicacions. Els avantatges són molt nombrosos, entre els quals destaquen:

    • Podem accedir al portafolis des de casa nostra.
    • Podem treballar col·laborativament en els documents que estem elaborant per a una tasca en concret.
    • El professor o professora pot accedir als documents per veure els nostres progressos i afegir-hi suggeriments, ajudes...

Posem-nos-hi! Accedim a Google Drive amb les dades del nostre compte, creem una carpeta i l'anomenem La_hidrosfera_Nom_alumne, que serà el nostre portafolis individual, i la compartim amb el professor. En aquesta carpeta hi creem una subcarpeta que anomenem Diari d'aprenentatge_Nom_alumne, on guardarem, en documents de text, les nostres reflexions sobre les activitats i l'aprenentatge dut a terme.

El secretari del grup crearà una carpeta que anomenarà La hidrosfera_Nom_equip, que serà el portafolis de l'equip, i la compartirà amb els components de l'equip i el professor. En aquesta carpeta hi anirem pujant els arxius i documents de text que ens indiquin en les diferents tasques a fer.

Organización del portafolio

Google Drive serà el nostre quadern de classe, tant individual com d'equip, per això haurem d'aprendre a crear-hi documents i compartir-los tant als companys d'equip com al professor. A la pàgina d'ajuda de Google Drive tenim tota la informació per fer-ho: "Com organitzar els teus arxius?" i "Com compartir carpetes?" A més, el vídeo "Operacions bàsiques amb carpetes", que pertany al curs complet sobre el Google Drive que té el canal educatiu Princippia, ens servirà per aprendre a organitzar el nostre portafolis.

Avaluació

Juntament amb el professor i els companys, serem els protagonistes de la nostra avaluació, que serà el resultat de:

  • El portafolis individual i el d'equip, que serviran al professor per avaluar el que hem après i les produccions que hem creat. Cada tasca té una rúbrica que, a més de servir per a l'avaluació, serà el nostre punt de partida per enfocar bé el nostre treball.
  • El professor també valorarà el funcionament de l'equip utilitzant la rúbrica d'equip.
  • El nostre equip reflexionarà periòdicament sobre el seu funcionament mitjançant la rúbrica d'autoavaluació de l'equip.

    Recursos i ajuda

    A la secció de Recursos i ajuda, situada al menú principal, en tot moment tenim accés a:

    • Els recursos utilitzats al llarg de la seqüència: instruments en línia, cercadors d'imatges, programes d'escriptori i tutorials corresponents.
    • Les plantilles i les rúbriques, que facilitaran el nostre treball al llarg de les diferents activitats.

Una rúbrica indica els nivells d'assoliment que t'ajuden a fer bé les activitats. És una guia per fer millor el teu treball i evitar errors. És útil imprimir-la, assenyalar amb llapis el que vas assolint i preguntar qualsevol dubte al teu professor.

Seqüències de tasques i activitats

Comprovarem els nostres coneixements i aprendrem molt més sobre la hidrosfera a través de les següents tasques i activitats:

Ens organitzem
  • Activitat 1. Per començar: formació dels equips de treball i creació del portafolis.
  • Diari d'aprenentatge: hi escrivim la primera entrada.
Una gota d'aigua és poderosa
  • Activitat 1. Reflexionem: visionat del documental "En busca de agua".
  • Diari d'aprenentatge: hi escrivim una entrada nova.
Una molècula molt especial
  • Activitat 1. Dos hidrògens i un oxigen: aigua!
  • Activitat 2. Ara tu: construint molècules d'aigua.
  • Activitat 3. Ara en equip: anem al laboratori (propietats de l'aigua).
  • Activitat 4. Saps per què bevem? Visualitzem una animació.
  • Activitat 5. Qüestionari sobre la importància de l'aigua per a la vida.
  • Diari d'aprenentatge: hi escrivim una entrada nova.
Hielo, agua y vapor
  • Actividad 1. Los estados del agua.
  • Actividad 2. Ahora tú: el ciclo del agua.
  • Actividad 3. Ahora tú: autoevaluación.
  • Actividad 4. ¿Sabías que el agua procede el espacio?
  • Diario de aprendizaje: escribimos una nueva entrada.
L'aigua, el nostre tresor
  • Activitat 1. Visualitzarem el vídeo "El agua de la Tierra".
  • Activitat 2. Ara tu: quanta aigua hi ha? 
  • Activitat 3. Ara en equip: contaminació hídrica.
  • Activitat 4. Ara tu: podem beure qualsevol aigua?
  • Diari d'aprenentatge: hi escrivim una entrada nova.
Consum responsable
  • Activitat 1. Ara en equip: la factura de l'aigua a casa nostra.
  • Activitat 2. Ara tu: som malgastadors?
  • Activitat 3. Ara en equip: elaborem un decàleg de bones pràctiques per estalviar aigua.
  • Diari d'aprenentatge: hi escrivim l'última entrada, la nostra reflexió final.
  • Avaluació final del funcionament de l'equip: autoavaluació de l'equip i avaluació per part del professor.
Activitats complementàries
  • Activitat 1. Ara tu: quin malbaratament, l'aixeta goteja!
  • Activitat 2. Ara en equip: anem d'expedició.
  • Activitat 3. Ara tu: construcció de la molècula d'aigua.
  • Activitat 4. Ara tu: juguem al Kahoot?

Tots els documents enllaçats a la seqüència (plantilles, rúbriques, etc.), els podem visualitzar i descarregar al nostre equip sense necessitat d'estar identificats amb el nostre compte de Google. Si ens hi identifiquem, a més de descarregar-nos-els, podrem crear una còpia editable que s'emmagatzemarà al nostre Google Drive, tal com s'il·lustra a la imatge següent, que podem veure-la ampliada si fem clic a sobre.

Acceso a documentos en Google Drive

Completarem les plantilles que ens proporcionin en les diferents activitats i crearem els nostres documents, els quals guardarem al nostre portafolis.

Diari d'aprenentatge

Per aprendre és important pensar què farem i com ho farem. Per fer-ho, un cop tinguem creada la carpeta Diari d'aprenentatge al nostre portafolis individual, hi farem la primera entrada, que tindrà el títol d'"Ens organitzem".

Les entrades al nostre Diari d'aprenentatge seran documents de text creats al Google Drive. Per crear-los, utilitzarem la plantilla del diari d'aprenentatge, i, opcionalment, també podrem escriure-les al quadern de classe. Dedicarem deu o quinze minuts a reflexionar individualment sobre aquestes preguntes i, posteriorment, farem una posada en comú a l'aula.

  • Què espero aprendre?
  • Com ens organitzarem? Qui forma el meu equip?
  • Quines dificultats o necessitats puc tenir?
  • Quins recursos utilitzarem?
  • Com puc ajudar al meu amic?
  • Quins dubtes se'm plantegen?