Omet navegació

Guia didàctica

Recurs Educatiu Obert sobre la hidrosfera per a Biologia i Geologia de 1r ESO. Es treballen els objectius i continguts relacionats amb: el bloc II (La Terra a l'univers), bloc I (Habilitats, destreses i estratègies. Metodologia científica) i el bloc VII (Projecte d'investigació) del Decret 98/2016, de 5 de juliol, per al qual s'estableixen l'ordenació i el currículum de l'ESO per a la Comunitat Autònoma d'Extremadura.

Objectius didàctics

- Saber què coneixem com a hidrosfera, els tres estats en els quals es troba i les característiques que la fan essencial per a la vida.
- Conèixer la distribució de l'aigua dels oceans i mars i de les aigües continentals.
- Comprendre que els moviments continus de l'aigua i els seus canvis d'estat constitueixen el cicle hidrològic.
- Valorar la importància que té l'aigua per a la vida estudiant els usos que en fem, sabent que és un recurs limitat i que n'hem de fer una gestió sostenible.

Continguts

  • La hidrosfera. L'origen de l'aigua a la Terra.
  • L'aigua a la Terra en els seus diferents estats: sòlid, líquid i gasós.
  • Aigua dolça i aigua salada: importància per als éssers vius.
  • El vapor d'aigua a l'atmosfera. El cicle de l'aigua.
  • Contaminació d'aigua dolça i salada. Depuració de l'aigua.
  • L'aigua com a recurs: utilització racional de l'aigua.
  • L'aigua, els éssers vius i la salut.

Competències bàsiques treballades

  • Competència lingüística: quan investiguem, haurem de comprendre la informació, saber discutir-la, arribar a acords i comunicar-la.
  • Competència matemàtica: haurem d'utilitzar alguns instruments matemàtics per mesurar i conèixer-ho amb precisió.
  • Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic: descobrir la nostra relació i la nostra dependència amb l'aigua.
  • Competència en el tractament de la informació i competència digital: utilitzar Internet, calculadores i ordinadors en la cerca i el tractament de la informació.
  • Competència social i ciutadana: treballar en equip en l'establiment d'acords.
  • Competència cultural i artística: cuidar l'aparença del decàleg sobre el consum responsable de l'aigua que s'ha d'elaborar a la tasca final.
  • Competència aprendre a aprendre: animar a gaudir del procés per arribar al coneixement i de les possibilitats que ens ofereix.
  • Competència per a l'autonomia i iniciativa personal: potenciar l'esperit crític per afrontar el tema de l'aigua i buscar solucions responsables.

Seqüència d'activitats i temporalització

La temporalització és una orientació aproximada, ja que dependrà del ritme d'aprenentatge de l'alumne i dels interessos i activitats que es plantegin. Estimem un total de 9 sessions distribuïdes de la següent manera:

  • Tasques inicials
    • Ens organitzem 1+1/2 sessions
  • Tasques de desenvolupament
    • Una gota d'aigua és poderosa: 1/2 sessió
    • Una molècula molt especial: 2+1/2 sessions
    • Gel, aigua i vapor: 1+1/2 sessions
    • L'aigua, el nostre tresor: 1+1/2 sessions
  • Tasques finals
    • Consum responsable: 1+1/2 sessions

Llocs web consultats

Avaluació de la seqüència didàctica

Criteris d'avaluació

Resumim les capacitats que els alumnes han d'adquirir en acabar el desenvolupament d'aquest projecte. Si bé la seva aplicació pràctica es fa a través dels diferents documents d'avaluació que s'inclouen (rúbriques, documents d'avaluació), en aquest apartat apareixen explicitats per poder-los tenir com a referència.

Estàndards d'avaluació

  • Els estàndards d'avaluació deriven dels diferents criteris d'avaluació i es concreten en conductes observables i mesurables que indiquen el grau d'assoliment. Aquests estàndards apareixen reflectits en els diferents instruments d'avaluació de la seqüència didàctica i s'expliciten en aquest apartat com a referència.
  • Defineix hidrosfera i coneix algunes de les propietats de l'aigua i la importància que té per als éssers vius.
  • Diferencia l'aigua dolça de l'aigua del mar i en descriu algunes característiques.
  • Coneix les formes en què l'aigua es presenta en els continents.
  • Representa el cicle de l'aigua i descriu els processos que intervenen en el cicle de l'aigua.
  • Coneix les causes de la contaminació de l'aigua, algunes de les seves conseqüències i com podem contribuir a evitar la seva contaminació.
  • Comprèn el significat de gestió sostenible de l'aigua dolça, enumerant mesures concretes que col·laboren en aquesta gestió.
  • Desenvolupa una actitud d'interès per conèixer i conservar la gran diversitat de la vida a la hidrosfera.
  • Valora i analitza els impactes que l'activitat humana realitza sobre la hidrosfera i pren consciència de la necessitat d'actuar a escala personal per evitar-los: evitar la contaminació, estalvi en el consum d'aigua...
  • Utilitza arguments justificant les hipòtesis que proposa.

Instruments d'avaluació

Per a l'avaluació es plantegen diferents tipus d'instruments amb finalitats i característiques diferenciades i en diferents moments:

a) A l'inici del procés es planteja una avaluació de coneixements previs a través d'un breu qüestionari.

b) Durant el procés:

  • El portafolis individual i el grupal mostren al docent els productes duts a terme al llarg del procés.
  • El diari d'aprenentatge serveix per a la reflexió i autoavaluació del procés d'aprenentatge del propi alumne, i els seus progressos i dificultats.
  • Les rúbriques de les diferents activitats.


 c) Al final del procés es proposen dos instruments:

  • La rúbrica d'autoavaluació de l'equip, que serveix perquè l'alumnat faci una valoració global del funcionament del grup.
  • La rúbrica d'avaluació del funcionament de l'equip per part del professor.

Totes les rúbriques es troben enllaçades al llarg de les diferents activitats de la seqüència didàctica i en la secció "Recursos i ajuda" del menú principal.