Omet navegació

Gel, aigua i vapor

Els estats de l'aigua

Activitat 1

L'aigua és l'única substància que podem trobar a la Terra amb els tres estats, i que pot passar d'un estat a un altre amb facilitat.

Per comprovar-ho, anirem al laboratori de casa: la cuina!

los tes estodos del agua

Posem una olla amb aigua a escalfar. Al cap d'una estona veurem que apareix fum, que és el vapor d'aigua; haurem passat d'aigua líquida a aigua en estat gasós. S'ha produït un canvi d'estat. Si haguéssim tapat l'olla, apareixerien unes gotes a la tapa; en aquest cas, el vapor produït tornaria a ser líquid, ocorrent el canvi d'estat a la inversa.

Ara podem un recipient amb aigua al congelador. Si al cap d'una estona el traiem, obtindrem gel; s'ha produït un altre canvi d'estat, de líquid a sòlid. I si deixem el gel a fora, tornarà a ser líquid, de manera que es produirà el canvi d'estat a la inversa. Aquests processos els podem veure en el simulador d'escalfament d'aigua.

A la imatge següent veurem els canvis d'estat possibles.

Cambios de estado
Wikimedia commons (CC BY)

Observem que no es diu igual el pas de líquid a sòlid que a la inversa, per això ens hem de fixar a on apunta la fletxa. Aquests canvis d'estat els fa l'aigua a la superfície terrestre i constitueixen el que coneixem amb el nom de "cicle hidrològic" o "cicle de l'aigua".

L'energia solar és el motor del cicle hidrològic. El sol escalfa la superfície terrestre, provocant que l'aigua canviï de líquid a gas, de sòlid a gas o de sòlid a líquid. L'energia solar també és responsable dels corrents d'aire, que fan que els núvols es desplacin a l'atmosfera.

Ara tu: el cicle de l'aigua

Activitat 2

Individualment, farem una activitat sobre el cicle de l'aigua.

Què farem?

Identificarem i explicarem els processos que tenen lloc durant el cicle hidrològic. Per fer-ho, utilitzarem la plantilla de l'activitat del cicle de l'aigua.

Com ho farem?

Visualitzarem els recursos següents per obtenir la informació que necessitem per dur a terme l'activitat.

Vídeo del cicle de l'aigua Animació del cicle hidrològic

Enlace a vídeo

Enlace a la animación. Abre en ventana nueva

Per avaluar aquesta activitat, farem ús de la rúbrica de l'informe escrit individual.

Ara tu: autoavaluació

Activitat 3

Fem l'activitat d'autoavaluació. Un cop la finalitzem, farem una captura de pantalla i la guardarem al nostre portafolis. Ens serà d'ajuda el tutorial que ens explica com fer captures de pantalla en els diferents sistemes operatius.

Sabies que l'aigua procedeix de l'espai?

Activitat 4

Coneixem l'existència de l'aigua a la Terra i els estats en els quals la podem trobar, però... sempre ha existit?, d'on procedeix? Mirem la presentació "Origen de l'aigua", on trobarem les respostes.

Un cop visualitzada, contestarem individualment les qüestions sobre l'origen de l'aigua en el nostre planeta. Aquesta tasca la farem en un document de text que guardarem al nostre portafolis i serà avaluada amb la rúbrica d'informe escrit individual.

Qüestions sobre l'origen de la Terra

  • De quina manera es va originar la Terra?
  • Com es va formar l'aigua a la Terra?
  • En ser la temperatura tan elevada, què li va succeir a l'aigua? I quan es va refredar?
  • Què és la hidrosfera? Coneixes l'origen d'aquesta paraula?

Diari d'aprenentatge

Per aprendre és important pensar què farem i com ho farem, per això en el Diari d'aprenentatge del nostre portafolis individual hi farem una nova entrada que titularem "Gel, aigua i vapor".

Les entrades d'aquest diari poden ser documents de text compartits amb el professor mitjançant el Google Drive o el nostre quadern. Per fer les entrades, podem utilitzar la plantilla. És important que tinguem clar com està sent el nostre progrés. Dedicarem deu o quinze minuts a reflexionar-hi i, posteriorment, farem una posada en comú a l'aula.