Omet navegació

Una gota d'aigua és poderosa

Reflexionem

Activitat 1

L'aigua líquida és indispensable per a la vida i constitueix un recurs escàs i fonamental per a l'ésser humà; la utilitzem i, a pesar de la importància que té, algunes vegades la malgastem i la contaminem. Per conscienciar a tot el món de la seva importància, les Nacions Unides van escollir el 22 de març com a Dia Mundial de l'Aigua.

El 2017, les Nacions Unides ens van recordar que "una gota d'aigua és flexible, una gota d'aigua és poderosa, una gota d'aigua és més necessària que mai". És per això que es contempla l'aigua residual com un recurs, perquè "no existeixen aigües residuals, sinó només aigua desaprofitada".

"El somni de l'aigua" és un documental produït per la UNESCO i l'Expo Saragossa 2008 que, narrat per nens i nenes de diferents regions, ens mostra alguns dels problemes més al·lucinants relacionats amb l'aigua del món. Vegem l'odissea de Nandini, d'11 anys, per aconseguir aigua potable per a la seva família a Mumbai (Índia).

Enlace a vídeoAyuntamiento de Zaragoza. En busca de agua (Nandini, India)

Conèixer millor l'aigua al llarg d'aquesta seqüència didàctica ens permetrà aprendre a utilitzar-la correctament, a més de valorar-la. Reflexionarem i respondrem en grups de quatre les següents preguntes; per fer-ho, utilitzarem la plantilla de respostes del vídeo "En busca de agua".

1. L'encertem quan afirmem que, habitualment, fem un ús incorrecte de l'aigua?
2. En cas afirmatiu, quins usos incorrectes se'ns ocorren? Ordenem-los segons la importància que els concedim a cada un d'ells.
3. Fem algun o alguns d'aquests mals usos?
4. En cas afirmatiu, per quins motius els fem? 
5. Aquests usos incorrectes que fem, ocasionen algun problema?
6. En cas afirmatiu, quin o quins són? Distingeix entre els que ens afecten i els que afecten altres persones.
7. Quantes persones al món no tenen accés a aigua potable prop de casa seva?

Després compartirem i comentarem les respostes amb el gran grup.

Diari d'aprenentatge

Al Diari d'aprenentatge del nostre portafolis individual, farem una entrada nova que titularem "Una gota d'aigua és poderosa".

Per escriure les entrades del diari, podem utilitzar la plantilla. Dedicarem deu o quinze minuts a reflexionar individualment sobre aquestes qüestions i, posteriorment, farem una posada en comú a l'aula.

  • He col·laborat de manera activa amb la resta de companys en les activitats?
  • He fet, en el termini previst, les activitats individuals que m'han encomanat?
  • Què m'ha resultat més difícil?
  • Què m'ha resultat més senzill de fer?
  • Les coses que no sabia i que he après gràcies a aquesta tasca són...
  • Les coses que ja sabia i que he entès millor gràcies a aquesta tasca són...
  • Encara tinc dificultats i necessito ajuda per a...